onsdag 7 april 2010

Paris = romantikernas stad

Vi har haft solsken, regn en del stormande och till och med en hagelskur. Som tur var höll inget av de blöta väderlekarna i sig så länge så det funkade att sätta sig på ett café och vänta ut de värsta skurarna...
Det franska köket sägs ju vara fint, det vet jag inte om jag håller med om. Det var okej men inte mer ... Det som drar ner betyget rejält var ett litet missförstånd första kvällen. Jag beställde Charolais beef tartare som enligt servitören skulle vara "cow but not cooked". Aha, stekt eller grillad tänkte jag! Det var det så klart inte. Rejält hungrig fick jag 20 minuter senare en tallrik med rå köttfärs formad som en biff.... USCH! Vilken besvikelse. Hur kan de ha så äckliga matvanor frivilligt? För att inte var alltför oförskämd tog jag ändå några tuggor och tryckte ihop resten, det var faktiskt ganska smaklöst men konsistensen och tanken på vad jag åt räckte för att bestämma att det var den sista tartare jag ska äta!
Skärtorsdag blev helt och hållet en resdag, vi kom inte fram förrän ca 01:30 på fredag morgon. Av ovan anledning tog jag inte så många bilder den dagen så istället, långfredag:
Frukost på vårt hotell första dagen. Blev bara en dag för det kostade 190 kr/person. Men lyxig var den!
Här behövs väl knappast någon närmare föklaring... Trots att det har stått där sedan 1889 är det fortfarande mer än två timmars kö för att få komma upp i Eiffeltornet. Det var ett av mina önskemål innan men man vill ju gärna göra annat än stå i kö i Paris. Får ta det nästa gång...
Dagen till ära spelade en paradorkester i Champs de Marsch. De hade bland annat Ketchup song, Bon Jovi och Iron Maiden på repertoaren, ett guldkorn! Tyckte att det här trädet var sagolikt!

Till min stora besvikelse hittade jag aldrig något Pariserhjul i Paris, men många sådana här fina karuseller. Denna bild tog jag precis utanför shoppingcentret Les Halles.

En paus med glass och kaffe, solen värmde med riktig sommarvärme för ett kort tag.

Sockarna var så blöta att de gick att vrida ur. Jag valde att torka dem på stenplattorna istället.

Paris är en stad för romantik. Vi såg många kärlekshistorier som skulle platsa i vilken Hollywoodfilm som helst. Mysigt...

Som sagt, romantikernas stad! Inte så konstigt med dessa vyer att njuta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar