lördag 10 april 2010

Bekräftade fördomar om fransmän..?

Några av de fördomar jag hade om fransmän innan den här resan var att de bär sina baguetter under armen, de har alltid en cigarett i mungipan, randig tröja och basker (okej, lite överdrivet kanske inte alla), de kan bara prata franska och de kan inte köra bil. I påsk visade det sig att det inte bara var fördomar och jag har även en del bildbevis. Tredje dagen besökte vi en av Paris äldsta marknader på Rue Moufftard i Quartier Latin. Fotografen i mig var helt överlycklig över alla pittoreska franska motiv! Jag köpte en röd silkesscarf i en liten butik och även shopaholicen i mig var sen totalnöjd! Som jag trodde, baguetten under armen. Kuriosa är att de även bär sina hundar på samma sätt. =) Gatumusikanter. Är de inte konstnärer så är de plågade författare eller musiker. Det måste vara de tre vanligaste yrkena i Paris. Ballongmannen var lite läskig tycker jag. Men man kan inte vara annat än imponerad av hans balanssinne. Hela dagen går han runt med en guldfisk i vas på huvudet!! Allsång ledd av kvinnan i orange basker och spontan dans på ett torg. Nedan, fler marknadsbilder Busted! Paris ur Andreas synvinkel, stackarn .... Jag blir bara så exalterad av alla vackra motiv! Boule var en populär sport i parken utanför Les Halles.

Romantisk promenad i vårsolen (tio minuter senare haglade det).

Place Vosges med sina kända valv i bakgrunden.
Hur tänkte den som parkerade här?
Längst ut på alla Paris trottoarer finns ca en meter höga metallpinnar fördelade med en meters avstånd. Min teori är att det är för att hindra fransmännen att köra upp och parkera på trottoarerna. Inte helt orimligt i alla fall ...
Notre Dame
Place Concorde. Andreas ville också testa kameran.
Fin reklampelare med annons för en romantisk komedi som ska vara très, très grande histoire d'amour...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar