lördag 6 augusti 2011

Generation Y (why)

Har precis läst en riktigt intressant artikel om Anders Parment, en ekonom som forskar på temat generationsmarknadsföring (hur man når fram med sitt budskap genom att förstå hur våra olika generationer tänker). Han kallar oss 80-talister för y-generationen (uttalat why) eftersom vi allt som oftast ifrågasätter det vi får höra. Jag har själv alltid sett det som en av mina bättre egenskaper att jag inte bara sväljer allt jag hör eller läser utan att jag istället frågar mig själv om detta verkligen kan stämma.

Anders Parment menar också att vi 80-talister bland annat utmärks av att vara "materialistiska utan att för den skull tro att prylar ger lycka", att vi är kräsna, miljömedvetna, karriär- och CV-medvetna samt relativt orädda. Anders har enligt mig lyckats beskriva min generation med stor träffsäkerhet. Igenkänningsfaktorn är hög. På Anders hemsida http://www.andersparment.com/ kan man läsa mer om hans forskning.

När jag läste artikeln reflekterade jag även över det faktum att jag alltid tyckt att det är intressant och skoj att läsa om nya idéer och modeller inom marknadsföring. En tanke slog mig att det kanske är marknadsföring jag ska syssla med i framtiden? Tål att tänkas på i alla fall. Men först ska jag ta hand om min lilla son som börjar bli lite väl otålig bredvid mig i soffan. Hoppas på att han blir nöjd av ett bad och lite mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar