torsdag 2 september 2010

La dolce vita

Man kan faktiskt säga att vi levde det ljuva livet i fyra dagar, även om avslutningen inte riktigt blev som planerat, solen sken, vi åt god mat och njöt av vad Rom hade att bjuda på. Kameran hängde självklart runt halsen hela helgen, så länge att jag till och med fick en vit kant i nacken av bandet.

Plötsligt stod "Skönheten och odjuret" bredvid oss vid Fontana di Trevi. Såpbubblor

Utklädda italienare fanns i varje gathörn. Efter posering ville de alla ha betalt, något jag inte hade tänkt på och Andreas hade pengarna för att handla glass längre bort... Dumt att reta en man i dödskallemask och lie men man lever bara en gång... =)

Att det finns en kopia av frihetsgudinnan i Paris visste jag, men inte att de även hade en livs levande kopia i Rom. Det fanns även en gravid Tutankamon ...

Det var hett...

Det fanns många gatuförsäljare i Rom och en storsäljare var dessa färgglada paraplyer.

Fontän på Piazza Navona. Här har de erkänt god egentillverkad chokladtryffelglass. Vi var inte så sugna när vi kom fram men tänkte att vi skulle komma tillbaka senare under dagen... Men, som ni förstår så blev det självklart inte så ... Nästa gång kanske ...?

Spanska Trappan. I vanliga fall prunkar den av röda blommor men inte idag tydligen...

En läskande paus på Piazza del Popolo.

Det syns inte så tydligt men det är faktiskt en cowboy som sitter i vagnen. Jag trodde att de alltid satt direkt på hästen..?

Soluppgång från vår takterass. Helt klart värt att gå upp lite tidigare för ...

Pantheon är uppfört ca 120 e.Kr. av kejsar Hadrianus.

Takmålningar i Ignatius av Loyolas kyrka. Den byggdes utan tak först, sedan satte man dit ett platt tak men målningarna är gjorda för att förvilla ögat att tro att det är kupolformat.

Det finns fortfarande gladiatorer i Rom, men gladiatorspelen är nedlagda sedan många 100 år.

Colosseum stod klart ca 80 e.Kr. 100 000-tals slavar byggde under 10 års tid och 1000-tals av dem dog krossade under stenblock som de försökte lyfta upp.

Fascinerande är att redan på Colosseums tid delades det ut biljetter med sittplatsnummer till gladiatorspelen. Romarna låg långt före andra länder i utvecklingen då men vad hände sen??

Forum Romanum. Kejsaren hade en egen arena för spel eftersom han inte alltid ville gå till Colosseum för att roa sig.

Marmorplatta anno 539 f.Kr. Här har många kungligheter stått och nu var det min tur!

Lady in red. Klackskor till det också, men jag hade tagit ett par sköna för att inte få skoskav, jag hade dock inte räknat med kullerstenarna. Fastnade ungefär vartannat steg... =)

Kvarteren i Travestere på "andra" sidan Tibern hade vi hört var mysiga att strosa i kvällstid så det ville vi så klart prova på och vi instämmer, mysigt var ordet.

På restaurangen bad vi att få se på vinlistan... Kyparen gick skrattande iväg och kom tillbaka och la denna bok i knäet på Jocke.

Restaurangen låg på ett litet torg och efter vi hade ätit kom en ung flicka dit och bjöd på en show av det eldigare slaget.

Romarna är ett medelhavsfolk och lever upp till fördomen som hetsiga och farliga förare. Jag märkte också att det bara finns enkelriktade gator och alla har minst två filer...

Tibern efter mörkrets inbrott...

... och i fullt dagsljus...

En soldränkt och grönskande innergård. Här ligger Galleri Doria Pamphilj, Italiens största privata konstsamling. Det är ursprungligen en familjebostad och där fanns flera salonger för mottagningar, en scen där orkestern kan stå, dansgolv, ljuskronor och guldtvättfat, förutom alla tavlor som täckte tak och väggar.

Gott bröd fick man alltid medan man väntade på maten.

Uppgift: Hitta Andreas i bilden ovan. =)

I Italien gillar de vespor och det gör jag med!

Känslan att Rom är byggt på sju kullar gick inte att ta miste på ...

I väntan på att få våra biljetter till fotbollsmatchen... Först fick vi välja platser och betala en handpenning på 100 euro, sen skulle vi komma tillbaka tre timmar senare och betala resterande belopp och få biljetterna. Anledning: de var tvugna att åka till stadion för att kolla om de biljetterna vi önskat fanns kvar och i så fall ta med dem tillbaka till oss. Någon borde missionera Internet för italienarna säger jag bara ...

Framför Stadio Olympico. Vi är lyckligt ovetande om att vi snart ska bli stoppade och nekade att komma in eftersom vi inte hade våra id eller pass med oss... Tur att jag tog min rosa klänning och inte huliganutstyrseln som jag tänkt, då hade det nog blivit svårare att bli betrodd att få komma in...

Roma-Cesena 0-0. Skoj var det ändå! och vilken stämning 40 000 skrikande och sjungande italienare kan åstadkomma! =)

Nunnor är en väldigt vanlig syn i Rom. Men vad det här ska föreställa vet jag faktiskt inte ... Tomten..?

Jag hade som vision att jag skulle fotografera en kombination av de två vanligaste synerna i Rom, en nunna som åker vespa. Tyvärr lyckades jag inte riktigt... Men, drömmen lever kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar