lördag 7 augusti 2010

Carlsberg museum, Nyhavn och Tivoli

Med ett helt hus emellan oss...
Elefantporten på Carlsberg museum
Världens största samling av oöppnade ölflaskor. 19 440 st var det när vi kom dit i alla fall...
En av de anställda i ölfabriken. Alla anställda fick en daglig ranson av öl som de förvarade i små skåp. De sjöngs mycket i fabriken och stämningen var ofta hög, inte så konstigt kanske.
Efter rundvandringen fick vi två gratisöl var. Lite lätt runda under fötterna begav vi oss till Nyhavn. Här tog jag gäng med bilder! Det var ett sånt myller av människor, båtar och färgglada hus att jag bara inte kunde låta bli.
Efter en hel dags strosande var vi ganska möra i benen. Vad passar bättre då än ett besök på Tivoli!? En femkamp blev det även här (jag kom sist igen) men någon karusell hann vi inte med att åka. Tiden går så fort när man har roligt (som det så fint heter).
Fota karuseller hann jag i alla fall. Ovan i dagsljus och nedan samma karusell i kvällsljus.
110 000 glödlampor är tända nattetid på Tivoli. Det här slottslika huset står nog för en stor del av dem. Men, är det verkligen lågenergilampor funderar jag..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar