torsdag 19 augusti 2010

Bokträff med picknick i det gröna

Vi blåste och blåste och helt plötsligt hade regnmolnen försvunnit från Sundsvall och kvar återstod en hyfsat varm sol till vår bokpicknick. Perfekt! Typ så tror jag det var ... =) Trevligt var det också fast diskussionen blev lite haltande eftersom det var ett tag sen vi läst ut boken så vi fick påminna varandra vad vi egentligen läst... En enig sexa av tio fick den, Ashimas bok, ju mer vi diskuterade desto mer hål upptäckte vi i berättelsen och sen platt fall i avslutningen gjorde att alla sänkte betyget från en en i förväg tänkt sjua... Jag redan tjuvläst 400 sidor av nästa bokklubbsbok som är Shantaram av Gregory David Roberts. Den kan jag starkt rekommendera till alla! Skön, rolig, tänkvärd, underhållande läsning som trots sina 941 sidor känns extremt lättläst! Det är en berättelse baserad på en sann historia om en man som flyr från sitt fängelsestraff i Australien och hamnar i Bombay där han så sakta bygger upp ett nytt liv för sig. Den indiska kulturen framstår som så avslappnad och annorlunda från västvärldens och flera gånger har jag skrattat högt när jag läser. Till exempel skriver han om när han ska åka tåg och alla står på tågperrongen men på konduktörens signal rusar alla mot tåget och nästan slår ihjäl varandra för att få en sittplats eller när han helt plötsligt ställs inför en stor björn med uppmaning att krama den, ett litet missförstånd kring talesättet "björnkram"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar