tisdag 19 juli 2011

En märklig sak hände...

Det här hände igår på biblioteket när jag letar boken som vi ska ha till nästa bokklubbsträff. En man i 40-årsåldern kommer fram och följande konversation utspelar sig:
Han: Har du gått vilse?
Jag: Nej, jag letar efter en bok.
Han: Vad är det för bok?
Jag: Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs.
Han: Jaså, det ska jag skriva upp. Det kanske är något för mig!
Jag: Kanske ... Jag har ingen aning om den är bra. Har inte läst något av henne tidigare.

Nu trodde jag att vi pratat klart och fortsatte mitt letande bland hyllorna. Men, då händer något märkligt med vår oskyldiga konversation.
Han: Förresten, jag tänkte gå och fika på Barista. Vill du följa med? Jag bjuder!
Jag: Nej, tack. Det passar inte så bra.
Han: Varför då?
Jag: För att jag har man och barn med mig och vi ska gå hem så fort jag hittat boken.
Han: Jaha, tråkigt...

Sen går jag iväg, en aning konfunderad och med en känsla att jag varit elak mot honom på något sätt. Vem försöker ragga upp någon på ett bibliotek?? Och, med inledningsfrasen har du gått vilse?? Mycket märkligt.
Idag när jag promenerade med barnvagnen såg jag honom sittandes ensam vid ett bort på Barista. Det kändes lite bättre att han fick se att jag inte ljög för honom i alla fall.  =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar