måndag 4 oktober 2010

Nya ord

Två nya ord har intagit en plats i mitt ordförråd den senaste veckan, funderar på att skicka dem till NE faktiskt, de är nytänkande och typiskt norrländskt tidssparande ord. 1) Trava - detta ord finns redan, jag vet.. men i fredags på marknadsföreningens lunch använde jag det i följande mening och ändrad betydelse: - Jaha, så du har varit chef för Bergsåkers travbana, då kanske du är duktig på att trava? (det jag menade var om han var duktig på att spela på trav, men så här blev ordet så mycket mer kärnfullt tycker jag) 2) Ogravid - det tillstånd som vi befinner oss i hela tiden när vi inte är gravida. Det är min fina kompis i Stockholm som är upphovsrättshavare till denna kommentar, som jag tycker är rolig och lite kontroversiell. Som att gravid är det naturliga tillståndet och att man annars är ogravid? Det är bara en äkta norrlänning som kan komma på att säga något sådant! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar