fredag 29 juni 2012

Önska vad du vill!

Efter fyra dagar med strålande sol kom så regnet den fjärde dagen. Till råga på allt var HELA Stockholm stängt. De enda öppna ställen vi möjligtvis kunde spendera pengar på var Seven-eleven, Pressbyrån eller några få marknadsstånd på torget. Vi bestämde oss för att istället ta en promenad bort mot Djurgården och Moderna muséet (det enda öppna).

Kan vad som helst betraktas som konst? Den meningen dyker upp i mitt huvud återkommande medan vi vandrar mellan de olika utställningarna. Det var riktigt komiskt att se hur några typer med allvarlig uppsyn satt andäktigt på en bänk och stirrade på en tv-skärm som visade en man som för hand målade linjer på en nyasfalterad väg, i slow motion. Hur många av dem hade inte snabbt "zappat" vidare till nästa kanal om de suttit hemma i sin egen soffa?  I ett annat rum, mitt på golvet låg det något som jag tolkade som en enorm ketchupklick i plast - det var en "kontrollerad expansion i rosa", ha ha ha. Det är sant som det sägs, konst ligger i betraktarens öga. Men, blir det automatiskt konst för att det visas upp i en utställning?

Önsketrädet utanför entrén till muséet tycker jag var en fin idé. Du skriver ner din önskan - vad du vill - på en lapp och hänger den i trädet, och sen slår den in! (förhoppningsvis vill säga, de lämnas inga garantier).

Ska man önska något till sig själv eller kanske att familjen får vara frisk eller ska man tänka större än så?
Man får önska precis vad man vill!
Jag tänker att jag redan har allt jag önskar mig så jag valde att skänka en tanke till hopp för mänskligheten istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar